Sunday, July 31, 2011

Selamat Datang Ramadhan =)


Assalammualaikum w.b.t & Salam Sejahtera


 
Apa khabar anda semua?Diharap sihat wal 'afiat hendaknya. Alhamdulillah, syukur ke hadrat illahi kita semua dpt menikmati kehidupan di dunia & dpt menyambut kedatangan bulan Ramadhan iaitu bulan yg penuh dengan kelebihan dan ganjaran dari-Nya. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan yg lalu. Insya Allah.

Pastinya kita lupa tentang lafaz niat puasa dan niat berbuka. Maklum lah setahun sekali kita diwajibkan berpuasa. Berikut adalah niat puasa harian & sebulan serta doa berbuka puasa. 



NIAT PUASA RAMADHAN (HARIAN)
Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala

NIAT PUASA SEBULAN RAMADHAN
Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta”ala

DOA BERBUKA PUASA
Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

DOA SELEPAS BERBUKA PUASA
Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.

Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
    • Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
    • Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)


(= SELAMAT MELAKSANAKAN IBADAH PUASA KPD MUSLIMIN & MUSLIMAT =)

No comments:

Post a Comment