Saturday, January 15, 2011

Pengenalan | Mukadimah 2

Assalammualaikum w.b.t. 


Alhamdulillah, syukur nikmat yg dikurniakan oleh-Nya. Boleh lagi menulis blog. Ada apa dgn BLOG? Apa yg bestnya blog ini? Sy x tahu sgt, sbb baru lagi dalam bidang penulisan blog. Hehe

Apa kata kita paham dulu maksud blog ini, kegunaannya, kelebihannya, kekurangannya, kesan & sbgnya....

Dlm Bahasa Inggeris : A blog (a blend of the term web log)[1] is a type of website or part of a website. Blogs are usually maintained by an individual with regular entries of commentary, descriptions of events, or other material such as graphics or video. Entries are commonly displayed in reverse-chronological order. Blog can also be used as a verb, meaning to maintain or add content to a blog

Dlm Bahasa Melayu : Blog (singkatan untuk web log dalam bahasa Inggeris) ialah sebuah laman web yang kemasukan-kemasukannya ditulis menurut urutan kronologi dan dipaparkan dengan tertib terbalik (isi terbaru dahulu baru kemudian diikuti isi yang lebih lama).

Senang cerita, blog adalah satu bentuk penulisan atau penyampaian dalam bentuk laman digital. Menerusi blog, kita dapat menyampaikan maklumat kepada pembaca dalam bentuk digital. Ianya boleh digunakan untuk tujuan promosi, berita, dakwah, perniagaan, politik dan sbgnya. Byk lagi kegunaan blog ini sama ada utk kebaikan ataupun keburukan. Bergantung kpd penulisnya.


Ok, kita berhenti cerita pasal apa itu blog. Sebab semua org sudah tahu, tambah pulak blog wujud sejak era 90-an lagi. Tujuan saya bikin blog ini adalah untuk menyampaikan sesuatu perkara dan berkongsi maklumat berkaitan dunia dan juga akhirat (alam selepas dunia). Dua elemen ini, sgt penting kepada kita. So, Insya Allah. Pada masa akan datang, sy akan pastikan 2 elemen ini ada dalam blog ini. Mungkin ambik masa lama utk saya mengkaji maklumat yg sedia ada utk dimuatkan dlm blog ini nanti. Maklum lah, masih baru & kurang membaca. Mungkin lepas ini, sy kena byk membaca kot...Hehehe. Ok gak, pupuk balik minat membaca. Hehe.

'Dari mata hati-ku' adalah tajuk utk blog ini. Ianya bermaksud dari pendapat atau pun pandangan mata & hati sy terhadap sesuatu perkara yg ingin dikongsi nanti. Mungkin seseorang itu mempunyai pandangan yg sama, mungkin juga berbeza. Ianya adalah normal.

Manakala, 'Selami Jiwa, Rawat Rohani, Perkasa Peribadi' , adalah moto untuk blog ini. Kira cam trademark la. Hehe. Ianya adalah kata² hikmah daripada Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah. 1st time dengar, terus terpikat. Hehehe. 

Maklum balas daripada anda, amat dialu-alukan dalam menambah-baikan blog ini. Jika ada salah ayat/fakta, mintak dibetulkan. Sekian, terima kasih krn sudi membaca. :)




Awie - Mata Hati Jiwa

Maafkan aku mengganggumu
Cuma ku ingin kau tahu
Ruangan dihatiku hanyalah untukmu
Hari hari ku yang berlalu
Riang ceria kernamu
Mana adanya aku pasti ada kamu
Andainya engkau tahu perasan hatiku
Pastinya kau kan tersenyum diwaktu manis harimu
Biarkan biarlah tau teguh auranya (cintaku) (teguh) kerana kamu
Kau sentiasa berada di mataku, hati dan jiwa
Maafkan aku mengganggumu
Dilewat malam malam mu
Inginku temanimu sebelum lenamu
Izinkan aku dekatimu
Inginku tawan cintamu
Agar dapat ku jadi dewata hatimu


6 comments:

  1. baru aku tau ape tu blog :) mekasih sab :p

    ReplyDelete
  2. boleh tak saudara sab berikan definisi blog dengan lebih mendalam?hakhak

    ReplyDelete
  3. katak ~ aku belajar dr ko la...makasih arol :p
    baby ~ bole pulak...refer wikipedia sudah...hahaha :p

    ReplyDelete
  4. aku malas nak google ... boleh?nak refer blog ni je..boleh?

    ReplyDelete